Η Ταινία Η Λεμονιά (Lemon Tree) του Εράν Ρικλίς

Η Πρωταγωνίστρια της Ταινίας Η Λεμονιά, Χιάμ Αμπάς
Η Πρωταγωνίστρια της Ταινίας Η Λεμονιά, Χιάμ Αμπάς

Η ταινία Η Λεμονιά (Lemon Tree / Etz Limon) του Ισραηλινού σκηνοθέτη Εράν Ρικλίς (Eran Riklis) δεν αναφέρεται στους καλλιεργητές αυτού του εξαίρετου και από πολλές πλευρές αναντικατάστατου εσπεριδοειδούς.

Ή τουλάχιστον δεν αναφέρεται στην πλειοψηφία των καλλιεργητών Λεμονιάς ανά την υφήλιο, παρά μονάχα σε εκείνους που είχαν την ατυχία να γεννηθούν στην Παλαιστίνη, να είναι Άραβες, και να ζουν και διαβιούν μέσα σε συνθήκες κατοχής.

Ακόμα χειρότερα: να είναι γυναίκες και χήρες.

Ο Εράν Ρικλίς – που συνυπογράφει και το σενάριο – κατόρθωσε να δημιουργήσει μιαν πολυεπίπεδη ταινία, στηριζόμενος σε μιαν απλή, λιτή αφηγηματική δομή.

Τόσο απλή και τόσο λιτή όσο και τα γεωπολιτικά αλλά και κοινωνικά τοπία της Μέσης Ανατολής.

Όσο και ο κινηματογράφος στις καλύτερες στιγμές του.​

Η κινηματογραφική Σάλμα Ζιντάν (Hiam Abbass) κάνει δηλώσεις στους εκπροσώπους του τύπου και των ηλεκτρονικών μέσων.

Σκηνή από την Ταινία Η Λεμονιά, μπροστά στα Δικαστήρια
Σκηνή από την Ταινία Η Λεμονιά, μπροστά στα Δικαστήρια
Share on print
Τυπωθήτω | Print

Η Υπόθεση του Έργου

Ο αποθανών πατέρας της Παλαιστίνιας Σάλμα Ζιντάν (Salma Zidane), είχε δημιουργήσει ένα κτήμα με Λεμονιές. Χωρίς να φταίει ο ίδιος ή οι Λεμονιές του, μερικές δεκαετίες αργότερα, η τιμή του κτήματος θα έχει πιάσει ευεξήγητα πάτο.

Ο λόγος;

Το κτήμα είχε την ατυχή έμπνευση να βρεθεί πάνω στο όριο που χωρίζει το Ισραήλ από τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη.

Και το κακό θα ήταν σχετικά μικρό για την Σάλμα εάν η ζημιά εντοπιζόταν μόνο στην αξία πώλησης του κτήματός της. Διότι αφότου η Σάλμα είχε μείνει χήρα, το κτήμα με τις Λεμονιές αποτελούσε την μοναδική πηγή εισοδήματος για εκείνη και επιπλέον ουδέποτε είχε διανοηθεί να το πουλήσει.

Το πραγματικά κακό, το μεγάλο κακό συνεπώς, θα βρισκόταν αλλού, δηλαδή ακριβώς δίπλα της: θα ήταν ο νέος της γείτονας, ο υπουργός Άμυνας του κράτους του Ισραήλ μαζί με τις υπηρεσίες ασφαλείας.

Οι οποίος υπουργός μαζί με τις υπηρεσίες ασφαλείας του Ισραηλινού κράτους, άμεσα θα προβούν στην εκτίμηση πως το κτήμα με τις Λεμονιές της γειτόνισσας, μπορεί να γίνει ορμητήριο τρομοκρατών, και ως εκ τούτου θα πρέπει άμεσα να εκχερσωθεί.

Μα επειδή το πολίτευμα του κράτους του Ισραήλ είναι αστική δημοκρατία και όχι τυρανία ή απαρτχάιντ (& τζέκιλ), για την Σάλμα ένας είναι ο δρόμος: να προσφύγει στα ισραηλινά δικαστήρια για να βρει το δίκιο της.

Προσλαμβάνοντας τον νεαρό δικηγόρο Ζιάντ Νταούντ (Ziad Daud), με τον οποίον δημιουργεί στην πορεία ερωτική σχέση, θα καταφύγει μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο του Ισραηλινού κράτους.

… Θα βρει το δίκιο της;

Σκηνές από την Ταινία η Λεμονιά

(...) Αλλά στην πραγματικότητα η ιστορία είναι εμπνευσμένη από αυτό που συμβαίνει καθημερινά. Εάν δεν είναι λεμονιές, είναι σπίτια· αν δεν είναι σπίτια, είναι ελιές. Είναι το πώς λειτουργεί αυτό το σύστημα (...)
Εράν Ρικλίς, ο Σκηνοθέτης & Συνσεναριογράφος της Ταινίας Η Λεμονιά
Εράν Ρικλίς
Σκηνοθέτης
Η Πρωταγωνίστρια της Ταινίας Η Λεμονιά, Χιάμ Αμπάς
Αναπαραγωγή Βίντεο

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Ταινία Η Λεμονιά & οι Καλλιτεχνικές Προθέσεις

Πολλές φορές συμβαίνει, το καλλιτεχνικό έργο να ξεπερνά τις προθέσεις του καλλιτέχνη. Κάποιες φορές μάλιστα δείχνει να τις υπερβαίνει ή και να τις υπονομεύει. Είτε έτσι είτε αλλιώς, η σχετική ή απόλυτη αυτονομία του καλλιτεχνικού έργου από τις προθέσεις του δημιουργού του, αποτελεί έναν κοινό τόπο για τον χώρο της τέχνης.

Ο Εράν Ρικλίς, απαντώντας σε σχετική ερώτηση που του έγινε από την δημοσιογράφο Frederikke Lett, σε συνέντευξη που παραχώρησε και η οποία αναρτήθηκε στον επίσημο ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (European Film Academy), θα δηλώσει απερίφραστα πως η ταινία του δεν είναι πολιτική.

Έχοντας σε μεγάλη εκτίμηση τον δημιουργό, παίρνουμε την δήλωσή του τοις μετρητοίς και θεωρούμε ό,τι δεν μας δουλεύει. Απλώς και σε αυτήν την περίπτωση, το ίδιο το έργο διαψεύδει τον καλλιτέχνη, βγάζοντας σε κοινή θέα μερικές από τις αθέατες, ακόμα και για εκείνον που το δημιούργησε, πλευρές του.

Πως τον διαψεύδει;

Μα με ξεκάθαρους κινηματογραφικά όρους: εάν ο νέος γείτονας της Σάλμα ήτανε ο Εξωγήινος του Σπίλμπεργκ, ασμένως θα συμφωνούσαμε με τον σκηνοθέτη και συνσεναριογράφο της ταινίας Η Λεμονιά.

Θα επρόκειτο μάλλον για ταινία επιστημονικής φαντασίας, που με έναν άψογο οπτικά, σεναριακά και κινηματογραφικά τρόπο θέτει επί τάπητος το ζήτημα της ύπαρξης εξωγήινης ζωής.

Έλα όμως που ο νέος γείτονας της Σάλμα, δεμ είναι ο Ε.Τ, αλλά ο ίδιος ο υπουργός Άμυνας του κράτους του Ισραήλ; Τι σημαίνει αυτό κινηματογραφικά;

Προφανώς σημαίνει πως οι εξωγήινοι ζουν ανάμεσά μας.

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Πολιτική Διάσταση της Ταινίας Η Λεμονιά

Η ταινία Η Λεμονιά είναι μια πολιτική ταινία με την πλατύτερη ερμηνεία του όρου. Αφορμή, πηγή, και γενεσιουργός αιτία για την δημιουργία της υπήρξε ένα πραγματικό γεγονός: ο Shaul Mofaz (שאול מופז‎), υπουργός Άμυνας του Ισραήλ στην κυβέρνηση του Ariel Sharon (אֲרִיאֵל שָׁרוֹן), έχτισε το 2005 ένα σπίτι – οχυρό πάνω στην πράσινη γραμμή (όχι, ο όρος δεν έχει καμία σχέση με την οικολογία), στην περιοχή του Kokhav Ya’ir (כּוֹכַב יָאִיר צוּר יִגְאָל‎ /كوخاف يئير‎) της Δυτικής Όχθης.

Με την εγκατάστασή του αρχίζει η συστηματική κοπή των δέντρων Λεμονιάς, Πορτοκαλιάς και Μανταρινιάς του διπλανού κτήματος, το οποίο ανήκε στην τυχερή από κάθε άποψη Παλαιστίνια χήρα Zuhriyya Hasan Murshid.

Η τυχερή από κάθε άποψη χήρα εξάντλησε όλα τα ένδικα μέσα για να βρει το δίκιο της, φτάνοντας την υπόθεση μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο του Ισραηλινού κράτους.

Για όσους δεν έχουν δει την ταινία, δεν θα αποκαλύψουμε εδώ την τελεσίδικη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, μιας και αποτελεί την κορύφωσή της.

Ωστόσο μπορούμε να αποκαλύψουμε, αυτό που έγραψε η ισραηλινή εφημερίδα Haaretz (הָאָרֶץ) την 1η Ιανουαρίου του 2006, σχετικά με ετούτον τον λαμπρό πολιτικό ανήρ Shaul Mofaz.

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Σάλμα με τον Βοηθό της και τον Ζιάντ στο κτήμα με τις Λεμονιές
Η Σάλμα με τον Βοηθό της και τον Ζιάντ στο κτήμα με τις Λεμονιές

Η Εξουσία των Εξωγήινων & η Haaretz

Ο Shaul Mofaz, είχε μιαν ανεξήγητη ροπή στο να τον καταγγέλουν για την κοπή καρποφόρων δέντρων. Μάλιστα για να ακριβολογούμε, όχι όλων των δέντρων αλλά μονάχα εκείνων που συμπτωματικά ανήκαν σε Παλαιστινίους. Ετούτη την φορά δεν επρόκειτο για Εσπεριδοειδή αλλά για Ελαιόδεντρα.

Πριν τον παραλάβει η Haaretz, με άφατη συντριβή, ο Shaul Mofaz είχε δημοσιοποιήσει τις προηγούμενες ημέρες, την απόφασή του για την σύσταση μιας ειδικής επιτροπής, η οποία θα ανάλαμβανε να διενεργήσει έρευνα όχι σχετικά με την πιθανότητα ύπαρξης εξωγήινης ζωής αλλά σχετικά με τους υπεύθυνους της συστηματικής κοπής Ελαιοδέντρων που ανήκαν σε Παλαιστινίους καλλιεργητές.

Η εφημερίδα Haaretz του απαντά, χωρίς να μασά τα λόγια της: ‘’(…) Ωστόσο, η πράξη σύστασης μιας επιτροπής δεν είναι παρά η αποφυγή της ανάληψης της ευθύνης και ακόμα αποτελεί μια συνέχεια της καταστροφής που συμβαίνει εδώ και σχεδόν ένα χρόνο σε μια περιοχή στην οποία είναι υπεύθυνος ο ίδιος ο Mofaz. Εάν χρειάζεται να διοριστεί κάποια επιτροπή, τότε θα πρέπει να είναι μια επιτροπή για να διερευνήσει πώς ο Mofaz επέτρεπε στους απατεώνες να ξεριζώνουν χιλιάδες Ελαιόδεντρα από τον Απρίλιο, σε περιοχές υπό τον έλεγχο των Ισραηλινών Ένοπλων Δυνάμεων και πώς είναι δυνατόν, να δηλώνει πως δεν έχει "το παραμικρό στοιχείο", όπως λέει, που να οδηγεί στον εντοπισμό των απατεώνων’’.

… Μα καλά υπάρχουν απατεώνες εξωγήινοι (υπουργοί);

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Κοινωνική Διάσταση της Ταινίας Η Λεμονιά

Στην ταινία Η Λεμονιά το κύριο πρόσωπο είναι ασφαλώς η Σάλμα. Βαδίζοντας στην πέμπτη δεκαετία της ζωής της, έχει έναν γυιό μετανάστη στις Η.Π.Α., στην Ουάσιγκτον, μιαν χηρεία να την βαραίνει, και πενιχρούς πόρους.

Κατά παράδοξο μα ωστόσο εύστοχο κινηματογραφικά τρόπο, η σύζυγος του υπουργού Μίρα (Mira) αποτελεί τον καθρέφτη της. Όχι ως προς το επίπεδο διαβίωσης, ούτε ως προς την κοινωνική της θέση ή – προδήλως – ως προς την καταγωγή, αλλά ως προς κάτι ριζικά διαφορετικό: τόσο η Μίρα, όσο και η Σάλμα είναι θύματα της ειδεχθέστερης ίσως μορφής εξουσίας, της Πατριαρχίας.

Η Πατριαρχική Μορφή

Η Πατριαρχική κοινωνία στις διάφορες εκφάνσεις τις, ασκεί την συγκαλύμενη ή απροκάλυπτη βία της, σε όλους, άντρες, γυναίκες και παιδιά.

Η Πατριαρχία εδράζεται στην ιδιοκτησία και στην καταπίεση της έκφρασης του σεξουαλικού ενστίκτου. Οι κοινωνίες που χτίζει είναι εξ ορισμού εξουσιαστικές, επιθετικές και καταπιεστικές – άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο, άλλες έκδηλα και άλλες συγκαλυμένα.

Στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, η Πατριαρχία δεν γνωρίζει κατοχή. Ασκεί ελεύθερα την εξουσία της πρώτα και κύρια πάνω στις γυναίκες.

Όταν η Σάλμα τολμά (;) να δημιουργήσει ερωτική σχέση με τον νεότερό της Ζιάντ, εμφανίζεται ο Πατριάρχης, με την μορφή του Παλαιστίνιου γείτονα: όχι απλώς επιπλήτει δριμύτατα την Σάλμα αλλά και την εξευτελίζει, λέγοντας πως ατιμάζει την μνήμη του νεκρού συζύγου της.

Ο γείτονας της Σάλμα είναι παιδί μιας άλλης μητέρας και ενός άλλου πατέρα, που έχουν υποστεί την πατριαρχική βαναυσότητα, την έχουν αφομοιώσει και την έχουν αναπαραγάγει κληροδωτόντας την στην επόμενη γενιά.

Από την απέναντι πλευρά, η Μίρα, με αφορμή τον αγώνα και το πείσμα της Σάλμα, συνειδητοποιεί την δική της κατάσταση – του αφόρητου βάρους του να ζει με έναν σύντροφο υποκριτή, δίγλωσσο, αλαζόνα, μέσα σε έναν τελειωμένο γάμο.

Όταν η Μίρα σε συνέντευξη τύπου εκφράζει την ειλικρινή της συμπάθεια προς την Σάλμα, με την οποία στην πραγματικότητα ουδέποτε έχει συναντηθεί, ο Πατριάρχης εμφανίζεται ξανά στο πρόσωπο του υπουργού: με σκαιό τρόπο της ζητά να ανακαλέσει – με άλλα λόγια της απαγορεύει να έχει δικιά της άποψη.

Ετούτος ο Πατριάρχης ονομάζεται κινηματογραφικά Ίσραελ Ναβόν, όπου Ναβόν (נָבוֹן) στην Εβραϊκή γλώσσα σημαίνει ‘έξυπνος, ευφυής, και σοφός’.

Ένας Πατριάρχης τόσο έξυπνος και σοφός, που ούτε στην τουαλέτα δεν μπορεί να πάει, χωρίς την ένοπλη φρουρά του.

Η ταινία Η Λεμονιά

Μια Αφίσα για την Ταινία Η Λεμονιά
Μια Αφίσα για την Ταινία Η Λεμονιά

Η Γεωργική Διάσταση της Ταινίας Η Λεμονιά

Το κτήμα με τις Λεμονιές, από όποια πλευρά και να το δει κανείς, δεν βρίσκεται και στην πιο ελκυστική αγροτουριστικά περιοχή του κόσμου. Ακόμα, απέχει πολύ από το να βρίσκεται στην πιο εύφορη. Ωστόσο το κτήμα υφίσταται και παράγει από το 1955 – χρονιά που ο πατέρας της Σάλμα φύτεψε τα δέντρα.

Η ταινία Η Λεμονιά, αποτελεί μεταξύ άλλων και ένα σχόλιο πάνω στην γεωργική πραγματικότητα της ευρύτερης περιοχής και στους μύθους της.

Η πράγματι εξαιρετικά προηγμένη ισραηλινή γεωργική τεχνολογία, λέγεται συχνά πως κατόρθωσε να πρασινίσει την έρημο.

Μόνο που αυτή η έρημος εντέλει, δεν ήτανε και τόσο έρημος.

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Ύβρις ή Ένα Ψυχοφελές Ιντερμέδιο

Η βοτανική ονομασία της Λεμονιάς είναι Citrus × limon (Κιτρέα η λεμονέα). Πρόκειται για ένα υβρίδιο, το οποίο καλλιεργείται από αρχαιοτάτων χρόνων, και το οποίο αποτελεί διασταύρωση της Κιτριάς (Citrus medica) με την Μανταρινιά (Citrus reticulata).

Και ενώ για το δέντρο θα γίνει αναφορά σε ένα μελλοντικό αφιέρωμα (κατά τα ειωθότα), εδώ θα σταθούμε μόνο στην εκπληκτική σύμπτωση του τίτλου και του θέματος της ταινίας Η Λεμονιά με την έννοια της Ύβρεως.

Υβρίδιο & Ύβρις

Η λέξη υβρίδιο έλκει την καταγωγή της από την Αρχαία Ελληνική ‘ύβρις’. Όπου ‘ύβρις’ για τους αρχαίους Έλληνες σήμαινε την βίαια, αυθάδικη, αμετροεπή και αλαζονική συμπεριφορά κάποιου, απέναντι στους άλλους, την πολιτεία και τον θείο νόμο.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την ταινία;

Όση και οι εξωγήινοι.

Η Βίβλος

Στην Παλαιά Διαθήκη, στο Δευτερονόμιον υπάρχει το εξής ἁπλοῦν εδάφιο (Κεφ.20, Εδάφιο 19):

דברים כ:יט כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: כ:כ רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל הָעִיר אֲשֶׁר הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ:

Το εξής ἁπλοῦν εδάφιο μεταφράζεται ως:

Όταν πολιορκείς κάποια πόλη για πολλές ημέρες, πολεμώντας την για να την εξουσιάσεις, δεν θα εξολοθρεύσεις τα δέντρα της, καταφέροντας επάνω τους πέλεκυ· επειδή, απ’ αυτά μπορείς να τρέφεσαι· και δεν θα τα κόψεις. Μήπως το δέντρο τού χωραφιού είναι άνθρωπος, ώστε νάρθει εναντίον σου στην πολιορκία;’

Με άλλα λόγια, στην Παλαιά Διαθήκη υπάρχει η ρητή εντολή στους εξωγήινους, πως ακόμα και όταν βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση, απαγορεύεται το κόψιμο των δέντρων του εχθρού.

Τώρα, εάν οι εχθροί είναι δέντρα, στην Παλαιά Διαθήκη δεν υπάρχει πρόβλεψη, εντολή ή αναφορά.

Σε αυτήν την περίπτωση, δεν χωρά αμφιβολία, πως οι εξωγήινοι έχουνε το ελεύθερο να κάνουν ότι θέλουνε.

Η ταινία Η Λεμονιά

Ο Κινηματογραφικός Υπουργός (Ντορόν Ταβορί) & η Σύζυγός του (Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ)
Ο Κινηματογραφικός Υπουργός (Ντορόν Ταβορί) & η Σύζυγός του (Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ)

Η Κινηματογραφική Διάσταση της Ταινίας Η Λεμονιά

Η Λεμονιά είναι ένα αριστουργηματικό κινηματογραφικά έργο τέχνης. Καταπιάνεται με ένα δύσκολο θέμα, σε μιαν ευαίσθητη, εύθραστη, ανειρήνευτη περιοχή, και κατορθώνει να κάνει κοινωνό τον θεατή σε μιαν υπόθεση, η οποία με έναν φιλμικά δημιουργικό τρόπο, εντέλει αφορά και τον ίδιο – ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής και θρησκείας, και έως έναν βαθμό, ανεξαρτήτως ακόμα και πολιτικών πεποιθήσεων.

Η ρεαλιστική κατά βάση διαδρομή της ταινίας δεν αποκλείει και μιαν αύρα λυρική: ο καθημερινός αγώνας του ανθρώπου και η συμπάθεια, μπορούν να συμπέσουν, όπως στο πρόσωπο του νεαρού Ισραηλινού στρατιώτη, που όταν αντιλαμβάνεται την παρουσία της Σάλμα, στο αποκλεισμένο και περιφραγμένο κτήμα της, δεν βλέπει έναν εχθρό, αλλά έναν φίλο που πρέπει να τον γλυτώσει από μπελάδες.

Η ταινία Η Λεμονιά

Οι Συντελεστές της Ταινίας Η Λεμονιά

Ο Σκηνοθέτης Εράν Ρικλίς

Εράν Ρικλίς, ο Σκηνοθέτης & Συνσεναριογράφος της Ταινίας Η Λεμονιά
Εράν Ρικλίς, ο Σκηνοθέτης & Συνσεναριογράφος της Ταινίας Η Λεμονιά

Ο εξαίρετος Εράν Ρικλίς (ערן ריקליס), σκηνοθέτης και συνσεναριγράφος της ταινίας έχοντας έναν γερό θεματικό πυρήνα, ξετυλίγει το αφηγηματικό νήμα χωρίς σεναριακές κορώνες και φιλμικά τεχνάσματα.

Καθοδηγεί με μαεστρία τους εκλεκτούς ηθοποιούς, οι οποίοι όχι απλώς πείθουν αλλά κάποιες φορές, θα μπορούσε ίσως να ειπωθεί, πως βγαίνουν έξω από την οθόνη και περπατούν τον δρόμο τους, στην ίδια την πραγματική ζωή.

Ο Εράν Ρικλίς γεννήθηκε στο Ισραήλ και έχει σκηνοθετήσει, εκτός από την ταινία Η Λεμονιά (Lemon Tree – 2008 ) ακόμα μερικές σημαντικές ταινίες, μεταξύ των οποίων και τις Cup Final (1991), The Syrian Bride (2004), καθώς και την ταινία Dancing Arabs (2014), που είναι επίσης γνωστή με τον τίτλο A Borrowed Identity.

Η Συνσεναριογράφος Suha Arraf

Suha Arraf, η Συνσεναριογράφος στην Ταινία η Λεμονιά
Suha Arraf, η Συνσεναριογράφος στην Ταινία η Λεμονιά

Η Suha Arraf (سهى عراف), Ισραηλινή πολίτης παλαιστινιακής καταγωγής, είναι σεναριογράφος και σκηνοθέτης.

Στην ταινία Η Λεμονιά συνυπογράφει το σενάριο, ενώ αυτή της η δουλειά είναι η δεύτερη με τον Εράν Ρικλίς, μετά την επίσης σπουδαία ταινία Η Νύφη από την Συρία (The Syrian Bride), όπου και εκεί συνυπογράφουν το σενάριο.

Χιάμ Αμπάς

Η Ηθοποιός Χιάμ Αμπάς, Η Πρωταγωνίστρια της Ταινίας Η Λεμονιά
Η Ηθοποιός Χιάμ Αμπάς, Η Πρωταγωνίστρια της Ταινίας Η Λεμονιά

Η Χιάμ Αμπάς (هيام عباس) είναι η Σάλμα Ζιντάν στην ταινία Η Λεμονιά. Γεννήθηκε στο Ισραήλ από παλαιστινιακή οικογένεια και είναι διεθνούς εμβέλειας ηθοποιός ενώ παράλληλα έχει κάνει και την σκηνοθεσία σε δύο ταινίες μικρού μήκους. Μεταξύ των ταινιών στις οποίες έχει λάβει μέρος περιλαμβάνονται και οι Munich (2005), σε σκηνοθεσία Στήβεν Σπίλμπεργκ, Satin Rouge (2002), Haifa (1996), Paradise Now (2005), The Syrian Bride (2004), καθώς και η επίσης αριστουργηματική The Visitor (2008), σε σενάριο και σκηνοθεσία Τομ Μακάρθυ (Tom McCarthy), με βασικό πρωταγωνιστή τον μεγάλο Αμερικανό ηθοποιό Richard Jenkins.

Αλί Σουλιμάν

Ο Ηθοποιός Αλί Σουλιμάν, Υποδύεται τον Δικηγόρο
Ο Ηθοποιός Αλί Σουλιμάν, Υποδύεται τον Δικηγόρο

Ο Αλί Σουλιμάν (علي سلیمان) υποδύεται τον Ζιάντ Νταούντ, τον δικηγόρο στην ταινία Η Λεμονιά. Παλαιστινιακής καταγωγής, είναι ηθοποιός και παραγωγός.

Μεταξύ άλλων έχει λάβει μέρος στις ταινίες Chronicle of a Disappearance (1996), Paradise Now (2005), The Kingdom (2007), Body of Lies (2008), καθώς και στην ταινία The Looming Tower (2018).

Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ

Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ, η Κινηματογραφική Σύζυγος του Υπουργού
Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ, η Κινηματογραφική Σύζυγος του Υπουργού

Η Ρόνα Λίπαζ-Μάικλ (רונה ליפז-מיכאל) υποδύεται την Μίρα Ναβόν, την σύζυγο του υπουργού στην ταινία Η Λεμονιά.

Ισραηλινή στην καταγωγή είναι ηθοποιός και μεταξύ των ταινιών στις οποίες έχει συμμετάσχει είναι και οι Hatsuya (2009), Ανοιχτή αγκαλιά (Dancing Arabs – 2014) και Don’t Forget Me (2017).

Ντορόν Ταβορί

Ο Ηθοποιός Ντορόν Ταβορί, ο Υπουργός Άμυνας στην Ταινία
Ο Ηθοποιός Ντορόν Ταβορί, ο Υπουργός Άμυνας στην Ταινία

Ο Ντορόν Ταβορί (דורון תבורי) στην ταινία Η Λεμονιά, ερμηνεύει τον ρόλο του υπουργού. Ισραηλινός στην καταγωγή, εξαίρετος ηθοποιός και μεταφραστής, έχει συμμετάσχει σε πλήθος θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές.

Στο θέατρο, μεταξύ άλλων έχει υποδυθεί τον Ρωμαίο, στο Ρωμαίος & Ιουλιέτα (1978), τον Ταρτούφο του Μολιέρου (1985) καθώς και τον Λάκι στο Περιμένοντας τον Γκοντό (1984). Στον κινηματογράφο έχει παίξει μεταξύ άλλων στις ταινίες Past Life (2016), Machboim (1980) και Le’Heir et Ha’dov (2018).

Η ταινία Η Λεμονιά

Πορεία & Βραβεία

Η ταινία Η Λεμονιά προβλήθηκε σε πολλές χώρες, με σχετική επιτυχία. Κατά δήλωση του δημιουργού της Εράν Ρικλίς ‘πήγε πολύ καλά στην Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και Βραζιλία, αλλά απέτυχε παταγωδώς στο Ισραήλ’.

Στο Ισραήλ πάτωσε διότι θεωρήθηκε πως ουσιαστικά είναι μια προπαγανδιστική ταινία υπέρ των Παλαιστινίων.

Και στην Παλαιστίνη;

Και εκεί κυριολεκτικά πάτωσε, όμως η αιτία ήταν άλλη: στην Λωρίδα της Γάζας δεν υπάρχει ούτε ένας κινηματογράφος, ενώ στις παλαιστινιακές πόλεις της Δυτικής Όχθης υπάρχουν μονάχα δύο, ο Cinema City, ο οποίος άνοιξε στην Nablus το 2009 και ο Palestine Tower, που άνοιξε στη Ραμάλα το 2014.

Η ταινία Η Λεμονιά, απέσπασε το βραβείο Panorama Audience Award στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου του 2008, ενώ στο Asia Pacific Screen Awards, στο Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας, βραβεύτηκε ως καλύτερη ηθοποιός η Χιάμ Αμπάς, και ο Εράν Ρικλίς με την Suha Arraf, κέρδισαν το βραβείο καλύτερου σεναρίου.

Η Χιάμ Αμπάς, κέρδισε και το βραβείο καλύτερης ηθοποιού της Ισραηλινής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Η ταινία Η Λεμονιά

Η Σάλμα με τον Βοηθό της στο Κτήμα
Η Σάλμα με τον Βοηθό της στο Κτήμα

Παραπομπές

Τις Παραπομπές του σινεφίλ άρθρου με τίτλο Η ταινία Η Λεμονιά (Lemon Tree) του Εράν Ρικλίς, παρουσιάζει το μουσικό σύνολο μουσικής δωματίου The Clash, με την ρομαντική σύνθεση τους Guns Of Brixton.

Αναπαραγωγή Βίντεο

Η ταινία Η Λεμονιά

Κοινοποίηση

Η χρήση του υλικού, όπου δεν αναφέρονται ή υπονοούνται δικαιώματα τρίτων (όπως π.χ. των φωτογραφιών ή των οπτικοακουστικών αρχείων – με την εξαίρεση βέβαια όσων ανήκουν στην «Καλλιέργεια»), είναι απολύτως ελεύθερη. Η διάδοση του, ενδεχομένως, χρήσιμη.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on reddit
Share on digg
Share on stumbleupon
Μετάβαση στο περιεχόμενο