Πάρκο Andre Citroen - Πανοραμικό Τμήματος του Πάρκου Andre Citroen
Πάρκο Andre Citroen - Πανοραμικό Τμήματος του Πάρκου Andre Citroen

Πάρκο Andre Citroen: Το Αμφιλεγόμενο Όμορφο Πάρκο

Το Πάρκο Andre Citroen, που βρίσκεται στον νοτιοδυτικό τομέα της Γαλλικής πρωτεύουσας, είναι το αντικείμενο μιας σειράς άρθρων που αφορούν την σχεδίαση, υλοποίηση και λειτουργία του.

Καθώς πρόκειται για ένα ιδιαίτερης σύλληψης και αισθητικής δημόσιο πάρκο και ένα από τα σημαντικότερα έργα αρχιτεκτονικής τοπίου του 20ου αιώνα, θα τύχει και ιδιαίτερης μεταχείρισης ως προς την παρουσίασή του.

Δηλαδή ενώ, ως είθισται, πρώτα γίνεται η παρουσίαση ενός έργου και έπειτα  ακολουθεί – ενδεχομένως – η κριτική του, εδώ θα συμβεί το ανάποδο: πρώτα θα ξεδιπλωθεί η κριτική και μετά θα ακολουθήσει η παρουσίαση.

Γιατί;

Διότι όπως λένε και οι Άγγλοι, ‘έχουμε μέθοδο στην τρέλα μας’.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πάρκο Andre Citroen - Γλάστρες με Λαγκεστρέμιες και στο Βάθος το Μπαλόνι
Πάρκο Andre Citroen - Γλάστρες με Λαγκεστρέμιες και στο Βάθος το Μπαλόνι

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

> Το  Πάρκο Andre Citroen γιορτάζει τα 20 χρόνια με επέκταση: Le Figaro

Το Πάρκο από Ψηλά

Πάρκο Andre Citroen - Πανοραμικό Πλάνο Μεγάλου Μέρους του Πάρκου
Πάρκο Andre Citroen - Πανοραμικό Πλάνο Μεγάλου Μέρους του Πάρκου

Parc André Citroën

Το Πάρκο Andre Citroen και το Μεταμοντέρνο

Στην αντίληψη των Γάλλων ο κήπος και το πάρκο έχουν διαφορετικό εννοιολογικό περιεχόμενο: ο κήπος είναι ένας χώρος ρεμβασμού, περισυλλογής και σκέψης ενώ το πάρκο είναι ένας χώρος δράσης. 

Στο πάρκο Andre Citroen αυτές οι δύο αντιλήψεις παρατίθενται η μια δίπλα στην άλλη, ο μεν κήπος ως ένας χώρος δυναμικά ‘ακίνητος’ το δε πάρκο ως ένας χώρος μη-δράσης ‘σε κίνηση’.

Η λογική της παράθεσης αλλά όχι της σύνθεσης εξυπηρετεί την μεταμοντέρνα σχεδιαστική αφήγηση. Καταστατική της επιδίωξη είναι μέσα από την ταυτόχρονη χρήση διαφορετικών ιστορικά τεχνοτροπιών η δημιουργία αισθητικών οντοτήτων όπου το ενοποιό στοιχείο είναι αυτό το ίδιο το δημιούργημα.

Μια απτή απόδειξη αυτού του γεγονότος, είναι η επιλογή των δύο μελετητών, των δυο διαφορετικών αλλά και αρκετά όμοιων σχεδίων και προτάσεων, να συνεργαστούν παραθετικά – όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος – για την δημιουργία του πάρκου. Με αυτόν τον παραθετικό τρόπο, κατάφεραν επιπλέον, να βγάλουν από το αδιέξοδο την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, η οποία αδυνατούσε να αναδείξει ως νικητή έναν από τους δύο.

Η συνεργασία των Alain Provost και Gilles Clement απέφερε το πάρκο Andre Citroen.

Η όλη διαδικασία αλλά και το πάρκο Andre Citroen είναι ένα έξοχο δείγμα του μεταμοντέρνου.

Ο Κεντρικός Χλοοτάπητας και τα Δύο Μεγάλα Θερμοκήπια στο Πάρκο Andre Citroen
Ο Κεντρικός Χλοοτάπητας και τα Δύο Μεγάλα Θερμοκήπια στο Πάρκο Andre Citroen

Parc André Citroën

Η Κριτική Απέναντι στο Πάρκο Andre Citroen

Μια τέτοια προσέγγιση ίσως επανατοποθετεί την κριτική απέναντι στην χρηστική, τουλάχιστον, διάσταση του πάρκου Andre Citroen σε νέα βάση. Η κριτική απέναντι στο πάρκο επικεντρώνεται:

  • Στον ‘αντικοινωνικό’ του χαρακτήρα
  • Στην αποθάρρυνση της δράσης και των δραστηριοτήτων

Ο ‘αντικοινωνικός’ του χαρακτήρας αναδεικνύεται με την ‘προβοκατόρικη’ δυσανάλογα υπαρκτή έλλειψη καθισμάτων. Η έλλειψη καθισμάτων υπονομεύει την δυνατότητα των επισκεπτών, της εν δυνάμει ή πραγματικής κοινότητας, να έρθει πιο κοντά.

Η αποθάρρυνση των δραστηριοτήτων ξεκινά από μιαν εξαρχής σχεδιαστικά απουσία χώρων τέτοιου χαρακτήρα και κορυφώνεται σε ένα συμβολικό επίπεδο απαγορεύσεων μέσω σημάνσεων που δεν επιτρέπουν την κολύμβηση ή το παιχνίδι στους πίδακες.

Θα μπορούσε κάποιος ‘προβοκατόρικα’ να πει ό,τι – ανεξάρτητα ίσως και από τις προθέσεις των σχεδιαστών – το πάρκο προσφέρεται ως το αντίστοιχο στους δημόσιους χώρους πρασίνου, των ιδιωτικών αλυσσίδων μαζικής εστίασης (φαστ-φουντ).

Ίσως σε αυτήν την λογική εντάσσεται και η από το 1999 παρουσία και επί πληρωμή χρήση του περίφημου αερόστατου του πάρκου.

Πάρκο Andre Citroen - Οι Σειριακοί Θεματικοί Κήποι του Πάρκου Andre Citroen από Ψηλά
Οι Σειριακοί Θεματικοί Κήποι του Πάρκου Andre Citroen από Ψηλά

Parc André Citroën

Η Κατά 50% Προγραμματική Αστοχία

Η δεδηλωμένη πρόθεση των δημιουργών του πάρκου Andre Citroen, ήτανε πέρα από την παράδοση στην κοινότητα ενός άρτιου αισθητικά δημόσιου χώρου πρασίνου – πράγμα το οποίο και καταφέρανε – να δώσουν το ερέθισμα για σκέψη πάνω στο υπαρκτό οικολογικό πρόβλημα – πράγμα στο οποίο αποτύχανε.

Η κατά 50% αποτυχία εδράζεται κατά ένα μέρος στην ίδια την φύση και θέση του πάρκου – ένα πάρκο ενταγμένο στον πολεοδομικό ιστό της μητρόπολης, του Παρισιού, δεν μπορεί να εμβάλλει και να αναδείξει οικολογικά ζητήματα.

Από την άλλη, στην κατά 50% αποτυχία συνέβαλλε ακόμα, η ίδια η μεταμοντέρνα αντίληψη που διέπει το έργο – η μεταμοντέρνα αντίληψη, η οποία δυσπιστεί απέναντι στις ‘μετααφηγήσεις’, δηλαδή στην φιλοσοφική θεώρηση των πραγμάτων.

Η φιλοσοφία για τον μεταμοντερνισμό, την μετανεωτερικότητα, είναι περίπου μια ψευδοεπιστήμη, που το μόνο πραγματικό καθήκον της είναι να επιλύει τα ψευτοπροβλήματα που δημιουργεί η επίδραση της γλώσσας στην νόηση.

Εάν το οικολογικό ζήτημα, που πρώτα και κύρια είναι ζήτημα κοινωνικών σχέσεων και της επίδρασής τους στην φύση, δεν έχει γερά φιλοσοφικά θεμέλια τότε δεν είναι πραγματικά οικολογικό, αλλά μια συζήτηση γύρω από την ορθή ή όχι διαχείριση της φύσης, δηλαδή του διαμορφωμένου από τον άνθρωπο περιβάλλοντος.

Αλλά το περιβαλλοντολογικό ζήτημα δεν είναι οικολογικό. Εάν θεωρείται ως τέτοιο, τότε τηρουμένων των αναλογιών, δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από το ‘καρναβάλι’ της οικολογίας.

Στο Πάρκο Andre Citroen τα Παιδιά Παίζουν στους Πίδακες. Η Κοινωνική Ανυπακοή στην Πράξη.
Στο Πάρκο Andre Citroen τα Παιδιά Παίζουν στους Πίδακες. Η Κοινωνική Ανυπακοή στην Πράξη.

Parc André Citroën

Μια Ελάχιστη Οπτική Γεύση από το Πάρκο Andre Citroen

Εάν μια εικόνα ισούται με 1000 λέξεις, τότε 6 εικόνες ισούνται με μια μικρής έκτασης νουβέλα. Αλλά πως διαβάζεται μια νουβέλα;

Στην προκειμένη περίπτωση, η νουβέλα για το Πάρκο Andre Citroen διαβάζεται με την συνοδεία της μουσικής δημιουργίας των εξαίρετων καλλιτεχνών της ερήμου Tinariwen.

Tinariwen – ‘Chet Boghassa’

Print Friendly, PDF & Email

Κοινοποίηση

Η χρήση του υλικού, όπου δεν αναφέρονται δικαιώματα τρίτων, είναι απολύτως ελεύθερη. Η διάδοση του, ενδεχομένως, χρήσιμη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συμβουλές αλλά και προτροπές, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις είναι, σε γενικές γραμμές, ευπρόσδεκτες. Το εάν θα γίνουν και αποδεκτές είναι, σε γενικές γραμμές, μιά άλλη ιστορία.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Σε δουλειά να βρισκόμαστε.

Η επιθυμία του περιηγητή του ιστοτόπου για ενίσχυση των άμισθων συντελεστών του είναι αναφαίρετο δικαίωμα του. Παρέχοντάς του το κουμπί της δωρεάς, τον βοηθούμε να το ασκήσει.

Close Menu