Ενρίκε Ολιβέιρα (Henrique Oliveira), Ο Γλύπτης και Ζωγράφος

Ο Henrique Oliveira και το Καλλιτεχνικό Έργο

Με αφορμή την παρουσίαση ενός μέρους του έργου του Henrique Oliveira (ξανα)γεννήθηκαν μέσα μας κάποια ερωτήματα όπως τα παρακάτω:

Τι είναι αυτό που κάνει την μεγάλη τέχνη; Τι είναι αυτό που κάνει την τέχνη οικουμενική; Γιατί ορισμένες φορές κάποιες καλλιτεχνικές δημιουργίες ξεπερνούν τις καλλιτεχνικές προθέσεις των δημιουργών τους;

Μετά από πολύ σκέψη (άνω των 30 δευτερολέπτων), η έντιμη απάντηση που μπορούμε να δώσουμε, είναι πως δεν έχουμε ιδέα.

Εξάλλου, εάν είχαμε έστω και ψήγματα απαντήσεων, θα γράφαμε ένα ωραιότατο δοκίμιο, το οποίο θα πούλαγε τρελά, θα μας έκανε διάσημους και θα μας εξασφάλιζε μιαν άνετη ζωή για τα επόμενα 8000 χρόνια.

Αλλά δίχως απαντήσεις μένουμε μόνο με το όνειρο. Το όνειρο της παρουσίασης ενός μέρους του έργου, του Βραζιλιάνου εικαστικού Henrique Oliveira.

Henrique Oliveira - Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo, 4
Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo

Ο Henrique Oliveira και τα Εκφραστικά Μέσα

Τα υλικά του Henrique Oliveira; Μεταχειρισμένο πλαστικό και φθαρμένο ξύλο. Το οδηγητικό σχέδιο; Παράδοξος ρεαλισμός και γόνιμη φαντασία. Το αποτέλεσμα; Η εικαστική εκδοχή του ανακυκλώσιμου ανθρώπου και των τοπίων του. Των αστικών τοπίων.

Ο Henrique Oliveira στεκόταν στο παράθυρο του εργαστηρίου του στο Σάο Πάολο. Απέναντι ήταν το εργοτάξιο ενός υπό κατασκευήν κτιρίου. Το μάτι του έπεσε στο πολυκαιρισμένο κόντρα πλακέ από το οποίο αποτελούνταν ο φράκτης. Είδε τα ταλαιπωρημένα κομμάτια του ξύλου και το ξεφλουδισμένο φθηνό χρώμα. Είδε στο υλικό αυτό που δεν ήξερε πως ζητούσε. Είδε το υλικό.

Τόπος γέννησης του Henrique Oliveira το Ουρίνος του Σάο Πάολο. Χρονιά το 1973. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Σάο Πάολο το 1997. Σε ηλικία 34 χρονών, στο ίδιο Πανεπιστήμιο απέκτησε το Masters of Visual Poetics. Ξεκίνησε ως ζωγράφος δύο διαστάσεων και συνεχίζει ως ζωγράφος τριών. Ζωγραφίζοντας τις κατασκευές που ο ίδιος επινοεί και στήνει.

Henrique Oliveira - Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo, 5
Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo

Η Οικουμενικότητα του Τοπικού

Οι ρίζες του Henrique Oliveira είναι βαθιές. Είναι ο Αμαζόνιος των αυτοχθόνων και των αποίκων. Είναι ο Αμαζόνιος των οικουμενικών αυτοχθόνων και αποίκων των τριών ή και περισσότερων διαστάσεων. Είναι η ποίηση και η ποιητική του χτιστού. Είναι η έμπρακτη ασυμφωνία του άκτιστου. Είναι ο Αμαζόνιος του Καθενός.

Τα Tapumes είναι πάμφθηνες ξύλινες επιφάνειες αποτελούμενες από κόντρα πλακέ που χρησιμοποιούνται κυρίως ως ξύλινοι φράκτες οι οποίοι  υψώνονται συνήθως γύρω από εργοτάξια. Θεωρητικά προστατεύουν από την κλοπή και τις καιρικές συνθήκες τα υλικά εργασίας και απομονώνουν τον εργασιακό χώρο από τα αδιάκριτα μάτια. Στην πράξη τα tapumes είναι το βασικό υλικό με το οποίο ο Henrique Oliveira δημιουργεί τα τρισδιάστατα όνειρα του ανθρώπου που αγρυπνεί.

Henrique Oliveira - Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo, 3
Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo
Τι είναι ο Henrique Oliveira;

Πρώτα και κύρια είναι αισιόδοξος:

«Η προσπάθεια να βρεθεί ένα μήνυμα στα έργα μου θα αποτύχει».

Δεύτερον, είναι μέγας σαρκαστής:

«Πιστεύω ότι το μήνυμα δεν είναι ποτέ η ίδια η τέχνη, αλλά αντ’ αυτού, η έλλειψη μηνύματος είναι ένα χαρακτηριστικό που κάνει κάποια έργα τέχνης ενδιαφέροντα».

Τρίτον, είναι βαθύτατα οικουμενικός:

«Πιστεύω ότι όλα όσα κάνουμε είναι αποτέλεσμα των εμπειριών μας, του ιδιαίτερου πολιτισμού μας, της γλώσσα μας καθώς και των ανταλλαγών που έχουμε κάνει με άλλους ανθρώπους κατά τη διάρκεια της ζωή μας».

Τέταρτον και τελευταίο:

Είναι ένας ακόμα μεγάλος καλλιτέχνης.

Henrique Oliveira - Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo, 1
Ενρίκε Ολιβέιρα, 'Baitogogo' - Palais de Tokyo
Πριν τα έργα
Κάποια από τα Έργα
Ο Ενρίκε Ολιβέιρα
Print Friendly, PDF & Email

Κοινοποίηση

Η χρήση του υλικού, όπου δεν αναφέρονται δικαιώματα τρίτων, είναι απολύτως ελεύθερη. Η διάδοση του, ενδεχομένως, χρήσιμη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συμβουλές αλλά και προτροπές, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις είναι, σε γενικές γραμμές, ευπρόσδεκτες. Το εάν θα γίνουν και αποδεκτές είναι, σε γενικές γραμμές, μιά άλλη ιστορία.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Σε δουλειά να βρισκόμαστε.

Η επιθυμία του περιηγητή του ιστοτόπου για ενίσχυση των άμισθων συντελεστών του είναι αναφαίρετο δικαίωμα του. Παρέχοντάς του το κουμπί της δωρεάς, τον βοηθούμε να το ασκήσει.

Close Menu