Οι Σταχομαζώχτρες (Απόσπασμα) - Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Οι Σταχομαζώχτρες (Τμήμα) - Ζαν Φρανσουά Μιγέ 1857

Αγροτική Ζωή & Ζωγραφική: Ζαν Φρανσουά Μιγέ

Η Σχολή της Barbizon

Ιστορική καλλιτεχνική αποικία-κίνηση που δημιουργήθηκε στο ομώνυμο χωριό, το οποίο βρισκόταν λίγο έξω από το Παρίσι, από ζωγράφους μπαϊλντισμένους με την κρατούσα ακαδημαϊκή ζωγραφική του πρώτου μισού του 19ου αιώνα, που αδυνατούσε να εκφράσει αισθητικά τις συγκλονιστικές αλλαγές που συντελούνταν στην τότε γαλλική κοινωνία. Εξέχουσα μορφή και συνιδρυτής αυτής της σχολής ήταν ο Ζαν Φρανσουά Μιγέ (Jean-Francois Millet)

Ο Ζωγράφος και Χαράκτης Ζαν Φρανσουά Μιγέ

Ο Ζαν Φρανσουά Μιγέ, ανοίγοντας νέους καλλιτεχνικούς δρόμους ως εισηγητής ενός πρωτόφαντου ρεαλισμού, εστίασε την θεματολογία του στην αφήγηση της αγροτικής ζωής, στην αφήγηση της ζωής των Γάλλων αγροτών της εποχής του, και όχι με την ματιά ενός ηθογράφου αλλά με την ματιά ενός πρωτοπόρου που συγκέρασε το τοπίο και τους ανθρώπους του σε ένα αξεδιάλυτο, άρτιο οργανικά, συνεκτικό πλέγμα. Αν τα προιόντα του ακαδημαϊσμού μύριζαν μούχλα, οι πίνακες του Μιγέ ανέδυαν και αναδύουν φρέσκο καλλιεργημένο χώμα.

Αυτοπροσωπογραφία - Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Αυτοπροσωπογραφία

Γυιός Νορμανδών χωρικών, ο Μιγέ γεννήθηκε το 1814 στην  Γκρεβίλ. Χωρίς να αποφύγει την αγροτική εργασία, σύντομα έδειξε την κλίση του στην ζωγραφική. Μετά τα πρώτα μαθήματα που πήρε στο Χερβούργο υπό τον Paul Dumouchel και τα δυό χρόνια που πέρασε με δάσκαλο τον Lucien-Theophile Langlois, έλαβε υποτροφία και μετακόμισε στο Παρίσι, όπου στην Ecole des Beaux-Arts μαθήτευσε δίπλα στον Paul Delaroche. To 1849 ο Μιγέ πήρε την απόφαση να εγκατασταθεί στην Barbizon την οποία δεν εγκατέλειψε μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1875. Άφησε πίσω του εννιά παιδιά και πάνω από διακόσιους πίνακες. Άφησε πίσω του ένα παμμέγιστης αξίας διαχρονικό έργο ικανό να εμπνεύσει και να συγκινήσει τον οικουμενικό άνθρωπο.

Ένας τέτοιος οικουμενικός άνθρωπος υπήρξε ο Αμπάς Κιαροστάμι. Ο εξαίρετος Ιρανός σκηνοθέτης (1940 – 2016) στην τελευταία του ταινία – μια από τις πιο πειραματικές που έδειξε ποτέ η σκηνή του φεστιβάλ των Καννών – με τίτλο 24 Frames Before and After Lumiere, αφιερώνει 1 Frame στις Σταχομαζώχτρες του Μιγέ. Το ανάδελφο έθνος των καλλιτεχνών υποκλίνεται και στους δύο.

Έργα του Ζαν Φρανσουά Μιγέ

Σαρακατσάνικες Καλύβες στην Γαλλική Ενδοχώρα

Haystacks, Autumn (1873-74) – Ελαιογραφία σε καμβά, Metropolitan Museum Of Art, New York.

Ένα από τα έργα της ενότητας “Τέσσερις εποχές” την οποία ο Μιγέ ολοκλήρωσε σε διάστημα επτά χρόνων. Στο βάθος απλώνεται η γνωστή πεδιάδα Chailly – για όσους κατάγονται από κείνα τα εξωτικά μέρη. Το σημερινό Παρίσι.

Φθινοπωρινό Τοπίο με Χάρο και Γαλοπούλες Ελευθέρας Βοσκής

Autumn Landscape With A Flock Of Turkeys Breaking Flax - Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Autumn Landscape With A Flock Of Turkeys (1873)

Autumn Landscape With A Flock Of Turkeys Breaking Flax (1873) – Ελαιογραφία σε καμβά, Ιδιωτική συλλογή.

Εντάξει, δεν είναι ο Χάρος. Ο πίνακας αναπαριστά μιάν ειρηνική σκηνή, μια γυναίκα, λίγες γαλοπούλες και το χωριό στο βάθος που είναι το  Barbizon …Αλλά εάν κράταγε δρεπάνι;

Οι Σταχομαζώχτρες

Οι Σταχομαζώχτρες - Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Οι Σταχομαζώχτρες (1857)

The Gleaners (1857) – Ελαιογραφία σε καμβά, Musee d’Orsay, Paris.

Ίσως το διασημότερο έργο του Μιγέ. Η ταπεινότερη των αγροτικών εργασιών της εποχής του, η συλλογή των υπολειμμάτων της καλλιέργειας, στην θέση του οδηγού – σηματωρού και κήρυκα.

Άφωνοι

In the Auvergne - Ζαν Φρανσουά Μιγέ
In the Auvergne (1869)

In the Auvergne (1869) – Ελαιογραφία σε καμβά, Art Institute of Chicago.

Άφωνοι.

Ανδριάντας του Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Αδριάντας του Μιγέ.
Φωτογραφικό Πορτρέτο του Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Φωτογραφικό πορτρέτο.
Ο Σαλβαντόρ Νταλί Αποτίει Φόρο Τιμής στον Ζαν Φρανσουά Μιγέ
Ο Σαλβατόρ Νταλί αποθέτει.

Υ.Γ.
Ολίγα Γαλλικά από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Κοινοποίηση

Η χρήση του υλικού, όπου δεν αναφέρονται δικαιώματα τρίτων, είναι απολύτως ελεύθερη. Η διάδοση του, ενδεχομένως, χρήσιμη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συμβουλές αλλά και προτροπές, παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις είναι, σε γενικές γραμμές, ευπρόσδεκτες. Το εάν θα γίνουν και αποδεκτές είναι, σε γενικές γραμμές, μιά άλλη ιστορία.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Σε δουλειά να βρισκόμαστε.

Η επιθυμία του περιηγητή του ιστοτόπου για ενίσχυση των άμισθων συντελεστών του είναι αναφαίρετο δικαίωμα του. Παρέχοντάς του το κουμπί της δωρεάς, τον βοηθούμε να το ασκήσει.

Close Menu